NOTICE توجه: این یک موضوع قدیمی است که آخرین پست ارسالی آن مربوط به 3984 روز قبل است . لطفا فقط پاسخ ها ، سوالات و درخواست های 100 درصد مرتبط را به آن ارسال کنید و برای درخواست ها و سوالات جدید موضوع جدیدی را ایجاد کنید
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 20 از 48

موضوع: درایو ماسفت کانال p با موج pwm

  1. #1
    کاربر فعال saeed210 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2010
    نام
    سعید
    نوشته ها
    320
    تشکر
    442
    تشکر شده 78 بار در 61 پست

    پیش فرض درایو ماسفت کانال p با موج pwm

    سلام دوستان و مهندسین گرامی
    یک ماسفت کانال p دارم (irf9540) می خوام باهاش یک موتور dc رو کنترل کنم
    ولتاژ اعمالی 24 ولته و موتور جریان 1 آمپر می کشه زیر بار و بدون بار 0.2 آمپر
    من با موج pwm تقریبا 2000 هرتز تا 15000 هرتز امتحان کردم وقتی دیوتی سایکل موج من به زیر 20 درصد میرسه ماسفت سریع داغ میکنه ولی بالای 50 درصد مشکل نداره.
    اونجوری که من توی دیتاشیتش خوندم سرعت سوییچینگش حدود 77 نانو ثانیه هستش که اگه من pwm با فرکانس 15000 هرتز هم بدم دیوتی 20 درصد تقریبا میشه 12 میکرو ثانیه ولی ماسفت داغ میشه.
    برای درایو گیت هم از این مدار استفاده کردم
    لطفا راهنماییم کنید که دارم دیوانه میشم
    تا یادم نرفته بگم که درین ماسفت رو ول نکردم ها به موتورم وصله دیگه نکشیدمش

    ویرایش توسط saeed210 : 25-05-2013 در ساعت 23:38

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    نام
    Advertising world
    نوشته ها
    Many
     

  3. #2
    کاربر دائمی wantedboy آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2011
    نام
    علی‏ ‏محمد‏ ‏شکرالهی
    نوشته ها
    492
    تشکر
    201
    تشکر شده 629 بار در 204 پست

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط saeed210 نمایش پست ها
    سلام دوستان و مهندسین گرامی
    یک ماسفت کانال p دارم (irf9540) می خوام باهاش یک موتور dc رو کنترل کنم
    ولتاژ اعمالی 24 ولته و موتور جریان 1 آمپر می کشه زیر بار و بدون بار 0.2 آمپر
    من با موج pwm تقریبا 2000 هرتز تا 15000 هرتز امتحان کردم وقتی دیوتی سایکل موج من به زیر 20 درصد میرسه ماسفت سریع داغ میکنه ولی بالای 50 درصد مشکل نداره.
    اونجوری که من توی دیتاشیتش خوندم سرعت سوییچینگش حدود 77 نانو ثانیه هستش که اگه من pwm با فرکانس 15000 هرتز هم بدم دیوتی 20 درصد تقریبا میشه 12 میکرو ثانیه ولی ماسفت داغ میشه.
    برای درایو گیت هم از این مدار استفاده کردم
    لطفا راهنماییم کنید که دارم دیوانه میشم
    تا یادم نرفته بگم که درین ماسفت رو ول نکردم ها به موتورم وصله دیگه نکشیدمش

    سلام دوست عزیز
    دیود هرز گرد برای موتور ها قرار بده درست میشه.
    دلیل داغ کردنش ولتاژ القای سیم پیچ موتور که به ترازیستور بر میگرده و داخل دیوتی سایکل های بالا و فرکانس بالا کمتر داغ میشه.

  4. کاربران : 3 تشکر کرده اند از شما wantedboy برای ارسال این پست سودمند:


  5. #3
    کاربر فعال saeed210 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2010
    نام
    سعید
    نوشته ها
    320
    تشکر
    442
    تشکر شده 78 بار در 61 پست

    پیش فرض

    علیک سلام مهندس شما کل سایت رو به تسخیر خودتون در آوردین ها. بنده از پروژه های شما و راهنمایی هاتون و کلا فعالیتتون توی سایت تشکر می کنم
    این ماسفت که خودش دیود داره تازه منم براش یک دانه گذاشتم که تو شماتیک نکشیدم ولی بازم داغ میشه
    چه کنم مهندس

  6. تشکرها از این نوشته :


  7. #4
    ناظم انجمن Ma3ood آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نام
    مسعود
    نوشته ها
    2,248
    تشکر
    1,912
    تشکر شده 3,087 بار در 1,509 پست

    پیش فرض

    به نظرم با پل ترانزیستوری راه اندازی کنید بهتر جواب میده تا با یه دونه ترانزیستور و این مشکلات را هم نخواهید داشت البته برای جریان پایین که شما میخواهید استفاده کنید

  8. کاربران : 3 تشکر کرده اند از شما Ma3ood برای ارسال این پست سودمند:


  9. #5
    کاربر فعال saeed210 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2010
    نام
    سعید
    نوشته ها
    320
    تشکر
    442
    تشکر شده 78 بار در 61 پست

    پیش فرض

    سلام آقا مسعود
    راستش این یک ماسفت از چهارتا ماسفت پل h هست و مشکلش داغ شدنه که نتونستم حلش کنم
    از 6203 نا امید شدم ولش کردم حالا این هم داغ مشه چه کارش کنم؟

  10. #6
    کاربر دائمی wantedboy آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2011
    نام
    علی‏ ‏محمد‏ ‏شکرالهی
    نوشته ها
    492
    تشکر
    201
    تشکر شده 629 بار در 204 پست

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط saeed210 نمایش پست ها
    سلام آقا مسعود
    راستش این یک ماسفت از چهارتا ماسفت پل h هست و مشکلش داغ شدنه که نتونستم حلش کنم
    از 6203 نا امید شدم ولش کردم حالا این هم داغ مشه چه کارش کنم؟
    سلام دوست عزیز
    این مسئله کاریش نمیشه کرد من هر چی سعی کردم به طور کامل از بین نرفت و با هیت سینگ و بالا بردن فرکلنس موج و دیوتی سایکل این مورد داغ شدن کم کردم.
    میتونی از درایور های معروف مثل l298 _ l293 _uln2803 و سری بافر های مثبت استفاده کنی فکر کنم از ترازیتو بهتر باشه از نظر جریان هم خوب جواب میده.
    ویرایش توسط wantedboy : 26-05-2013 در ساعت 09:18

  11. #7
    کاربر فعال saeed210 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2010
    نام
    سعید
    نوشته ها
    320
    تشکر
    442
    تشکر شده 78 بار در 61 پست

    پیش فرض

    مهندس اگه دیوتی سایکل رو زیاد کنم خوب سرعت موتور زیاد میشه ولی بعضی وقت ها نمی خوام زیاد بشه
    از بچگی با l298 و l6203 مشکل داشتم هیچ کدوم به طرز قابل اعتمادی کار نمی کردند
    l 293 رو میشه دوتا درایور توش رو با هم موازی کرد؟؟؟؟؟؟؟ من یک سرچی کردم خارجیا گفتن که نکنید. توی دیتا شیت هاش هم چیزی ننوشه.
    اصلا این ماسفت با این سرعت سوییچینگ پایین برای چی باید داغ بکنه؟ دلیلش رو می دونید؟

  12. #8
    ناظم انجمن Ma3ood آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نام
    مسعود
    نوشته ها
    2,248
    تشکر
    1,912
    تشکر شده 3,087 بار در 1,509 پست

    پیش فرض

    از نظر تئوری نباید داغ بکنه و باید از 1 تا 100 درصد درست کار بکنه به نظرم از نقشه هایی که جواب گرفتن استفاده کنید چون جریانتون پایین هست میتونید از نرانزیستور های bjt هم استفاده کنید و از پل های h اونا را هم یه تستی بزنید

  13. تشکرها از این نوشته :


  14. #9
    کاربر فعال saeed210 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2010
    نام
    سعید
    نوشته ها
    320
    تشکر
    442
    تشکر شده 78 بار در 61 پست

    پیش فرض

    مسعود جان این رو هم خودم طراحی نکردم و از چندتا سایت خارجکی در آوردم که اونجا شبیه سازی کرده بود و شکل موج و اینا هم داده بود ولی نشد دیگه
    با BJT هم بستم قبلنا هم خودم طراحی کردم هم از اینتر نت و سایت های مختلف در آوردم هم از دوستان همین سایت نقشه گرفتم و بستم ولی اصلا خوب حواب نداده همین ماسفت بهتر جواب داد ولی این مشکل داغ شدنش رو نمی دونم چطوری حل کنم

  15. #10
    کاربر دائمی wantedboy آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2011
    نام
    علی‏ ‏محمد‏ ‏شکرالهی
    نوشته ها
    492
    تشکر
    201
    تشکر شده 629 بار در 204 پست

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط saeed210 نمایش پست ها
    مسعود جان این رو هم خودم طراحی نکردم و از چندتا سایت خارجکی در آوردم که اونجا شبیه سازی کرده بود و شکل موج و اینا هم داده بود ولی نشد دیگه
    با bjt هم بستم قبلنا هم خودم طراحی کردم هم از اینتر نت و سایت های مختلف در آوردم هم از دوستان همین سایت نقشه گرفتم و بستم ولی اصلا خوب حواب نداده همین ماسفت بهتر جواب داد ولی این مشکل داغ شدنش رو نمی دونم چطوری حل کنم
    سلام با هیت سینگ حل نمیشه؟

  16. کاربران : 2 تشکر کرده اند از شما wantedboy برای ارسال این پست سودمند:


  17. #11
    کاربر فعال saeed210 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2010
    نام
    سعید
    نوشته ها
    320
    تشکر
    442
    تشکر شده 78 بار در 61 پست

    پیش فرض

    علیک سلام
    آخه این جریان کم که جریانی نیست تازه من با دماسنج اندازه گرفنم توی زیر 10ثانیه هیتسینک خود ماسفت رسید به 80 درجه (دیوتی سایکل 20) اگه قرار باشه با این سرعت 1 ساعت یا نیم ساعت کار بکنه بنظر شما با هیتسینک حل میشه؟

  18. #12
    کاربر دائمی wantedboy آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2011
    نام
    علی‏ ‏محمد‏ ‏شکرالهی
    نوشته ها
    492
    تشکر
    201
    تشکر شده 629 بار در 204 پست

    پیش فرض

    سلام دوستان یافتم یافتم
    با تحقیقاتی که با استاد هایم انجام دادم به این نتایج رسیدم که مانع داغ شدن ترانزیستور میشود:
    ۱-حتما از دیود هرز گرد استفاده شود.
    ۲- برای کنترل از مد fast pwm استفاده نشود و ازمد دیگر pwm یعنی phase curent استفاده شود تا موتور حالت استاپ و استارت پیدا نکند و در نتیجه جریان کمتری از ترازیستور کشیده میشود و مانع داغ شدن ترانزیستور میشود.
    ۳- برای کنترل حتما فرکانس بالا انتخاب شود که دوباره حالت قبل پیش نیاید و جریان زیاد کشیده نشود .
    برای کنترل سرعت هم به راحتی دیوتی سایکل هم تغییر میدهیم.

  19. تشکرها از این نوشته :


  20. #13
    کاربر فعال saeed210 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2010
    نام
    سعید
    نوشته ها
    320
    تشکر
    442
    تشکر شده 78 بار در 61 پست

    پیش فرض

    از شما و اساتیدتون بسیار بسیار سپاس گذارم
    خوب
    1-دیود که گذاشتم
    2-از fast pwm استفاده کردم
    3-فرکانسم 15 کیلو هرتزه
    حالا سوال
    1- تا چقدر فرکانس رو زیاد کنم؟
    2- چرا از Fast استفاده نکنم و از phase correct استفاده کنم؟اینم که بازم موتور رو قطع و وصل میکنه چه فرقی داره باهم. بعدش هم خوب موتور قطع و وصل بشه چرا باید جریان زیاد بکشه ؟ مگه اون مسئله جریان راه اندازی موتور فقط برای وقتی نیست که موتور از حالت سکون می خواد حرکت کنه؟ یعنی اگه موتور رو بادست تا یک جایی بچرخونی بعد قبل ایستادن برقش رو وصل کنی دیگه اون جریان راه اندازی رو نمیکشه یا کمتر میکشه. خوب اینجا هم وقتی pwm میدیم درسته موتور قطع میشه ولی قبل ایستادن دوباره وصل مشه پس جریان راه اندازی نمیکشه. تازه من گفتم این مداری که گذاشتم یک قسمت از پلH هستش یعنی زیر این ماسفت و بعد موتور یک ماسفت نوع N هستش که به اون دیگه PWM نمی دم و مستقیم به 5 ولت وصلش میکنم حالا اگه موتور جریان زیادی بکشه و ماسفت نوع P داغ بشه خوب همین جریان از ماسفت N هم میگذه و اونم باید داغ بشه ولی نمیشه؟
    چرا ؟

  21. #14
    کاربر دائمی wantedboy آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2011
    نام
    علی‏ ‏محمد‏ ‏شکرالهی
    نوشته ها
    492
    تشکر
    201
    تشکر شده 629 بار در 204 پست

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط saeed210 نمایش پست ها
    از شما و اساتیدتون بسیار بسیار سپاس گذارم
    خوب
    1-دیود که گذاشتم
    2-از fast pwm استفاده کردم
    3-فرکانسم 15 کیلو هرتزه
    حالا سوال
    1- تا چقدر فرکانس رو زیاد کنم؟
    2- چرا از fast استفاده نکنم و از phase correct استفاده کنم؟اینم که بازم موتور رو قطع و وصل میکنه چه فرقی داره باهم. بعدش هم خوب موتور قطع و وصل بشه چرا باید جریان زیاد بکشه ؟ مگه اون مسئله جریان راه اندازی موتور فقط برای وقتی نیست که موتور از حالت سکون می خواد حرکت کنه؟ یعنی اگه موتور رو بادست تا یک جایی بچرخونی بعد قبل ایستادن برقش رو وصل کنی دیگه اون جریان راه اندازی رو نمیکشه یا کمتر میکشه. خوب اینجا هم وقتی pwm میدیم درسته موتور قطع میشه ولی قبل ایستادن دوباره وصل مشه پس جریان راه اندازی نمیکشه. تازه من گفتم این مداری که گذاشتم یک قسمت از پلh هستش یعنی زیر این ماسفت و بعد موتور یک ماسفت نوع n هستش که به اون دیگه pwm نمی دم و مستقیم به 5 ولت وصلش میکنم حالا اگه موتور جریان زیادی بکشه و ماسفت نوع p داغ بشه خوب همین جریان از ماسفت n هم میگذه و اونم باید داغ بشه ولی نمیشه؟
    چرا ؟
    سلام دوست عزیز
    فرکانس تا جای زیاد کن که بتونی موتر کامل کنترل کنی و داغ نکنه.
    از مد دوم استفاده کنی هم فرکانست زیاد میشه و هم فرصت برای القای جریان معکوس نمی زاره.
    شماتیک تون کامل بزارید ببینم تا روش کار کنیم.
    نکته مهم
    زمانی شما ولتاژ را دو سر موتور قطع کنید موتور هرز میگرده و یا توقف میکنه و حالا دوباره به آن ولتاژ میدهید.ولتاژی که می دهید سرف خنثی کردن ولتاژ القای سیم پیچ و روشن کردن دوباره موتور میشه.
    حالا زمانی که شما فرکانس را به مراتب افزایش میدهید این اتلافات و ولتاژ معکوس کاهش پیدا میکند و در نتیجه از ترازیستور جریان کمتر کشیده میشود و همچنین ولتاژ معکوس روی سورس کمتر میشود.

  22. تشکرها از این نوشته :


  23. #15
    کاربر فعال saeed210 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2010
    نام
    سعید
    نوشته ها
    320
    تشکر
    442
    تشکر شده 78 بار در 61 پست

    پیش فرض

    علیک سلام و تشکر از پیگیری تون
    شماتیک کامل مدار اینه که پایین گذاشتم ولی چون داغ میشد گفتم تیکه تیکه بررسیش کنم برای همین فقط یک پل رو بستم یعنی یک ماسفت 9540 و یک 540 که بازم داغ میشه. ( گفتم که بدونید داغ شدن ماسفت برای این نیست که اون یکی پل نشتی داره و نمیتونه قطع کنه) ماسفت نوع N هم اصلا داغ نمیشه (چون PWM بهش وصل نیست).


  24. #16
    کاربر دائمی wantedboy آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2011
    نام
    علی‏ ‏محمد‏ ‏شکرالهی
    نوشته ها
    492
    تشکر
    201
    تشکر شده 629 بار در 204 پست

    پیش فرض

    سلام آقا سعید
    شما قبل از درین های ماسفت های نوع مثبت یک مقاومت وات بالا سری کن ترجیحا آجری باشه ومقدارش هم پایین باشه شما مقاومت معمولی وات بالا تست کن نشد آجری بزار جواب شو قرار بده تا بگم مشکل کجاست.

  25. تشکرها از این نوشته :


  26. #17
    ناظم انجمن Ma3ood آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    نام
    مسعود
    نوشته ها
    2,248
    تشکر
    1,912
    تشکر شده 3,087 بار در 1,509 پست

    پیش فرض

    دوست عزیز نوع دیود هاتون چیه؟؟ از چه دیودی برای هرز گرد استفاده میکنید .

  27. تشکرها از این نوشته :


  28. #18
    مدیرکل انجمنها
    تاریخ عضویت
    May 2011
    نام
    احسان صفامنش
    نوشته ها
    1,763
    تشکر
    919
    تشکر شده 2,261 بار در 1,056 پست

    پیش فرض

    دلیل داغ شدن ماسفت p اینه که درست درایو نشده یعنی در هنگامی که مثلا جریان 1 آمپری ازش عبور میکنه 2 ولت هم روش افت کنه میشه 2 وات که گرم میشه حالا اگه درست درایو بشه حتی کمتر از 0.5 ولت افت خواهیم داشت و این یعنی گرمای کمتر ماسفت و توان بیشتر موتور. ماسفت نوع n هم به خاطر همین داغ نمیشه
    توصیه: سعی کنید همیشه ماسفت رو به مرز اشباع کامل ببرید
    همچنین برای درایو از ترانزیستور bjt استفاده شده که فرکانس کاری رو به شدت محدود میکنه و اگه فرکانس از یه حدی بیشتر بشه مثل اینه که به جای ولتاژ 0 و 12 ولت مثلا 2 و 10 ولت یا 5 ولت به گیت ترانزیستور برسه و درست اشباع نشه به دلیل سرعت سوئیچ کمتر bjt . از bjt ای استفاده کنید که برای سوئیچ طراحی شده باشه
    ویرایش توسط esisafa : 27-05-2013 در ساعت 01:51

  29. کاربران : 2 تشکر کرده اند از شما esisafa برای ارسال این پست سودمند:


  30. #19
    کاربر دائمی
    تاریخ عضویت
    Jul 2009
    نوشته ها
    415
    تشکر
    218
    تشکر شده 531 بار در 212 پست

    پیش فرض

    لطفا موجي كه به نقاط pwm , FW وارد ميكنيد رو از اسكوپ عكس بگيريد و بگذاريد .. همچنين نقطه گيت ماسفتي كه گرم شده رو و همچنين نقطه بين موتور و ماسفت گرم شده

  31. تشکرها از این نوشته :


  32. #20
    کاربر فعال saeed210 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2010
    نام
    سعید
    نوشته ها
    320
    تشکر
    442
    تشکر شده 78 بار در 61 پست

    پیش فرض

    سلام به همه دوستان و تشکر بخاطر جواب ها تون
    - آقای علی‏ ‏محمد‏ ‏شکرالهی اگه منظورتون از قبل درین این بود که بین سورس و تغذیه مقاومت بزارم. گذاشتم و امتحان کردم یک مقاومت 0.47 اهم 5وات ولی فرقی نکرد (البته مدار رو همون نیم پل بستم یعنی یک ماسفت مثبت و یک منفی)

    - آقا مسعود دیود هرز گرد رو 1N4148 گذاشتم.

    - آقای
    احسان صفامنش توی دیتاشیت ترانزیستورهای 2n3906 و 2n3904 سرعت سوییچینگ رو نوشته 370 و 320 نانوثانیه درسته که توی 3ولت نوشته و من 24 ولت دارم سوییچ می کنم ولی زمان سوییچ من خیلی بیشتر از اینه یعنی حدود 12میکرو ثانیه. بنظرتون بازم باید BJT هارو عوض کنم؟

    -آقای
    alishekarriz متاسفانه دسترسی به اسکوپ ندارم که اگه داشتم خیلی خوب بود . خیلی خیلی خوب بود.

    من با پروتوس و موتور Dc که خودش داشت این مدار رو یعنی فقط یک دونه ماسفت مثبت رو گشیدم و شکل موج گرفتم که خیلی خیلی عجیب بود اگه میشه بهش استناد کرد بگید شکلش رو بزارم

صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

موضوعات مشابه

  1. معرفی برد یو - یو بردی مناسب برای ارتباط با سخت افزار در اندروید
    توسط dariush_ab در انجمن اندروید-برنامه نویسی و سخت افزار
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: 25-05-2015, 13:58
  2. مشکل عجیب در رادیو
    توسط jik در انجمن طراحی و ساخت و آزمایش مدارت الکترونیک
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 22-05-2013, 10:47
  3. درایو کردن صفحه نمایش تبلت
    توسط lord67 در انجمن طراحی و ساخت و آزمایش مدارت الکترونیک
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 21-10-2012, 12:38
  4. کمک در مورد نحوه درایو پمپ شیشه شور پراید
    توسط mihman در انجمن طراحی و ساخت و آزمایش مدارت الکترونیک
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: 29-07-2012, 23:28
  5. کمک در مورد نحوه درایو پمپ شیشه شور پراید
    توسط mihman در انجمن طراحی و ساخت و آزمایش مدارت الکترونیک
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 29-07-2012, 15:02

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •